Well hello...

Jag tänkte skriva en lång text om mina än så länge tre dagar i New York, men jag är för lat för det, så jag hittade på en sån där "typical blog list" istället. Hoppas det gillas!

VART ÄR JAG?

I Brooklyn, New York. Vad jag nu vill kalla världens kallaste stad. Men fint är det. Säger som Elsa i Frozen, The cold never bothered me anyway. Dessutom har jag hört med finare ord att kylan håller dig i form!

VAD GÖR JAG HÄR?

Jag gör praktik hos fotografen Anna Shori. Kolla in hennes bilder och läs om henne HÄR. Jag ska vara här i ungefär tre månader och än så länge har jag inte fotat en enda bild, men take a chill pill för jag har mer än 80 dagar kvar.

HUR KÄNNER JAG MIG?

Cool, frusen, fräsch, men samtidigt ofräsch och lite som Phoebe Buffay när jag pratar. Lite trög alltså. Kanske för att det går långsamt, lite hackigt, och jag måste tänka i en timme innan jag säger något typ. Ungefär så.

VEM ÄR JAG?

The swedish girl som går upp klockan sex på morgonen (och är faktiskt hyfsat pigg, chockerande!) kör min morgonyoga, tar en dusch och äter grötfrukost med äppelmos+kanel och en kopp Therimin honung citron mot min onda hals. Men gott är det!

HUR MYCKET FRYSER JAG?

När jag är ute känner jag knappt mina fötter. Promenaden hem från praktiken känns som att du är på väg upp eller ner från ett fjällberg och inomhus får man klä ut sig till en wrap.

VAD HAR JAG ÄTIT SEN JAG KOM HIT?

Som jag nämnde, grötfrukosten! Sen bjöd Anna mig på lunch första dagen då vi köpte hemkörning från något riktigt gott vegansk asiatiskt ställe. Sen snodde jag lite jordgubbar och grädde från någon jag delar hem med. Det är okej att låna lite va?

Annars har jag levt på gröt eftersom att min hals inte tillåter så stora bitar. (Ber att det inte är halsfluss på gång). Lyckades trycka i mig en pizza slice som var lika stor som en hel pizza.

VILKEN ÄR DEN KONSTIGASTE FRÅGAN JAG FÅTT?

"Whats's the name of your school in Sweden?" och varför ska gubben i Tullen veta det? Inte ens jag vet vad skolan heter och då tror jag knappast att gubben i luckan bör veta det heller. "Yrgo" "Yr what?" "Yrgo! YR-GO...Lindholmen." "No is not a creature from Lord of the rings".

HUR BOR JAG OCH MED VILKA?

Jag bor i ett homestel i Brooklyn. En fyra med högt i tak som delas med 5 trevliga personer en jobbig och en som jag knappt hälsat på en. Jag sa hej och han sa inte hej tillbaka. Vi är som en Gott & blandat påse med ursprung från Frankrike, England, Florida, Australien, Korea, Slovenien, Holland och Sverige med mig som representant.

Yes, det är lite som Orange is the new black här förutom att vi inte är i ett fängelse. Och jag har inte hamnat i trubbel. Än.

HAR JAG TRÄFFAT REBECKA?

Yes! Första kvällen! Vi handlade min frukost, åt pizza och flydde sedan undan kylan. Vi måste dock ha lektioner i photoshop och engelska någon kväll. Fick lite smått panik när jag glömt vad Pär Fridén lärt mig med svart och vit punkt.

VAD FICK JAG GÖRA FÖRSTA DAGEN PÅ PRAKTIKEN?

Första dagen på praktiken var trevlig. Mötte Anna på hennes kontor som hon delar med lite annat folk, även svenskar. Jag fick snabbretuscha lite bilder åt en kund, mala kaffe och koka kaffe. Tack och lov att det är en kaffepress (annars hade det inte blivit något kaffe). Idag ska jag på ett litet äventyr och hämta upp ett paket. Så jag ska för första gången ta mig över till Manhattan. Och sen köpa tofflor till mig själv.

HUR FUNGERAR ENGELSKAN?

Engelskan...fungerar bra. Som katter kan skälla typ. Nej men det funkar. Dom förstår. Tror jag. Haha, dom kanske bara nickar och ler och egentligen fattar ingeting. Jag säger säkert helt fel grammatik. Ja ja, jag fick i alla fall godkänt på engelsklektionerna på gymnasiet. Men som alla säger "Det geeeeer sig med tiden. När du väääääl kommer in i det" Har hört det mer än tio gånger nu tror jag.

VAD ÄR BÄST ÄN SÅ LÄNGE?

Svårt att säga just nu efter tre dagar. Netflix har bättre Disney filmer i USA än i Sverige?

Tunnelbanesystemet är inte så jättekrångligt? Och sen är jag ju i New York. Bör jag klaga?

ÖVRIGT

I natt ringde det på dörren och en ny kille skulle flytta in. Detta visste jag om. Hannah som jag hyr av berättade det för mig och bad mig hjälpa honom att ta fram lakan och kudde när han skulle anlända och sen skicka över honom till den andra lägenheten (det finns två). Men jag var så trött när han kom och tänkte inte ens tankarna på hur jag såg ut, vad jag inte hade på mig när jag sover och att han faktiskt kan vara snygg... "oh hi, Australian guy? okay right, here's your pillow, you should live in the other apartment (sadly). Well, bye Sorry!" Jag måste ju gå och knacka på... Säga förlåt för att jag körde iväg honom, typ. Attans!

Nåväl, än så länge är det fint! Nu ska jag ta ut pengar i källaren (yes, det finns en bankomat där) och sen bege mig iväg.

 
 
USA, blogglista, brooklyn, dagbok, new york, swedish,

Kommentera

Publiceras ej